YIT:n DWS Groupille kehittämät ja myymät modernit logistiikkakohteet valmistuivat

YIT Oyj Lehdistötiedote 2.9.2022 klo 11.00

YIT VT4 Hakkila logistiikkakeskus 2022

YIT on kehittänyt ja rakentanut kolme merkittävää logistiikkakeskusta Vantaalle. Ensimmäinen logistiikkakohde K3 West valmistui 2020 ja North vuoden 2022 alussa Vantaan Viinikkalaan. Viimeinen kohde VT4 valmistui elokuussa 2022 Hakkilaan. Logistiikkakohteiden pinta-alat ovat yhteensä 50 000 neliömetriä. Kaikki kolme kohdetta on myyty jo aiemmin DWS Groupin hallinnoimalle rahastolle.

K3 West ja North logistiikkakohteet on rakennettu Kehä III ja Helsinki-Vantaan lentokentän väliin sijoittuvalle 30 hehtaarin alueelle, jota on kehitetty Vantaan kaupungin kanssa yhdessä. Alueen hyötykäyttö on pystytty moninkertaistamaan tarjoamalla monelle yritykselle erittäin hyviä liiketoimintamahdollisuuksia, joka on johtanut myös uusien työpaikkojen syntymiseen. Logistiikka-alueen kehittämiseen on kuulunut kiinteistöjen lisäksi alueen mittavat louhintatyöt sekä sisäisten katujen suunnittelu ja toteutus.

Valmistunut logistiikkakeskus VT4 Logistics sijaitsee kehittyvässä työpaikkakeskittymässä ja erinomaisessa maaliikenteen yhtymäkohdassa Lahden moottoritien kupeessa Hakkilassa. Rakentaminen alkoi syksyllä 2021 ja noin 16 000 m2 tilat valmistuivat elokuussa 2022. Modernit uudet tilaratkaisut tukevat erityisesti isojen yritysten terminaaliliiketoimintaa, joille automaatio ja sujuvat materiaali- ja liikennevirrat ovat elinehto.

”YIT:llä on laaja kokemus hankkeiden kehittämisestä ja toteuttamisesta sijoittajille sekä erilaisille vuokralaisille. Logistiikka-asiakkaiden vaatimukset ja tilatarpeet ovat kasvaneet. Varastotilojen lisäksi on usein tarpeita esimerkiksi tutkimus-, tuotekehitys-, kylmä-, tuotanto-, tai toimistotilalle, jotka voivat sijoittua samaan kohteeseen. Tällöin on ymmärrettävä tuotantoprosessien varmistamiseen liittyvien tekijöiden lisäksi koko kokonaisuus ja miten osat toimivat saumattomasti yhdessä.”, kertoo YIT:n hankekehityspäällikkö Anne Suojoki.

Myös vastuullisuus näkyy asiakkaiden vaatimuksissa. Logistiikkakeskusten suunnittelussa vastuullisuus on otettu huomioon muun muassa energiatehokkuusratkaisuissa, materiaalivalinnoissa ja aurinkopaneelivarauksissa. Lisäksi K3 alueella on toteutettu yksi ensimmäisistä luonnonmukaisista hulevesijärjestelmistä. Uusiin keskuksiin on haettu LEED Silver -ympäristösertifioinnit.

Valmistuneissa ja lähes täyteen vuokratuissa K3 ja VT4 Logistics keskuksissa toimivat vuokralaisina muun muassa ruoan verkkokauppa ODA, PostNord, Helsingin kaupunki, DAT-Schaub Finland ja STO Finexter.

"Nämä investoinnit ovat houkutteleva lisä pääkaupunkiseudun logistiikkasalkkuumme, teknisine vaatimuksineen ja ympäristösertifikaattineen, ja ovat hyvin linjassa nykyisen tahtotilamme kanssa logistiikka- ja asuntosektorilla Suomessa", sanoo Martin Weikamp, joka vastaa DWS:n Pohjois-Euroopan kiinteistöliiketoimista.

“Kiinteistösijoittajien kiinnostus on viime vuosina kohdistunut kasvavasti asuntosijoitusten lisäksi logistiikkatiloihin. Varastotilojen kysyntää on kasvattanut mm. verkkokaupan kasvu, mutta myös kansainvälisten hankintaketjujen toiminnan muutokset. Logistiikkakiinteistöjen tuottovaateet ovat painuneet voimakkaasti myös Suomessa ja KTI:n tilastojen mukaan vuoden 2021 kiinteistökauppojen volyymistä 15 % kohdistui tuotannollisiin tiloihin eli logistiikka- ja teollisuuskiinteistöihin ja kauppojen kokonaisarvo oli noin 1,1 miljardia euroa.”, toteaa YIT:n kiinteistökehityssegmentin johtaja Ilkka Tomperi

Ruoan verkkokaupan keräilykeskus rakentuu Vantaalle | YITGROUP.COM
YIT rakentaa Wärtsilälle modernin logistiikkakeskuksen Vaasan Vaskiluotoon | YITGROUP.COM
Finnish Design Shop logistiikkatilat, Turku | Referenssit | | YIT.fi