YIT rakennusalan ykköstyönantaja Universumin Ammattilaiset 2015 -tutkimuksessa

LEHDISTÖTIEDOTE 3.11.2015 KLO 9:00

YIT rakennusalan ykköstyönantaja Universumin Ammattilaiset 2015 -tutkimuksessa

Rakennusalan korkeakoulutetut ammattilaiset ovat valinneet YIT:n ihannetyönantajakseen Universumin Ammattilaiset 2015 -tutkimuksessa. YIT on hallinnut rakennusalan ihannetyönantajien ykköspaikkaa koko 2010-luvun lukuun ottamatta viime vuoden kakkossijaa. YIT oli rakennusalan ihannetyönantaja myös Universumin keväällä 2015 julkaisemassa Opiskelijatutkimuksessa.

Universumin vuoden 2015 ammattilaistutkimuksen tulokset osoittavat, että työn merkityksellisyyden painoarvo on kasvanut. Työntekijät haluavat yhä enemmän vaikuttaa tärkeäksi kokemiinsa asioihin sekä työnkuvaansa. Tänä vuonna tekniikan ja luonnontieteiden alan ammattilaisten työelämätoiveissa korostui kaksi trendiä: työltä toivottiin viime vuotta enemmän haasteita ja työnantajalta innovatiivisuutta. Lisäksi ammattilaiset pitivät tärkeänä työnantajan mainetta, sekä työnantajan palveluiden ja tuotteiden laatua.

”Osaavat ammattilaiset ovat yrityksemme kantava voima. Kun toteutamme eri rakentamisen lajeja yhdistäviä ja haastavia projekteja, työntekijöillämme on mahdollisuus oman ammattitaidon kehittämiseen ja organisaatiorajat ylittävään yhteistyöhön. Tripla Helsingin Pasilassa on oiva esimerkki näiden elementtien yhdistymisestä. Rakennamme Helsingille toista keskustaa miljardin euron hybridi-hankkeessa, jossa jokaisen ammattilaisemme osaaminen ja työpanos ovat ratkaisevassa roolissa”, sanoo varatoimitusjohtaja Tero Kiviniemi YIT:ltä.

Omien työntekijöidensä osaamisen kehittämisen lisäksi YIT panostaa vahvasti rakennusalan toimintatapojen edistämiseen sekä tulevaisuuden ammattilaisten kasvattamiseen jo opiskelijoista lähtien. Noin 600 kesätyöntekijää ja -harjoittelijaa saavat vuosittain oppia ja kannustusta alalle valmistumiseen.

Tuemme myös uusilla koulutusyhteistyötavoilla alan tulevaisuuden työvoiman saantia. Esimerkki uudenlaisesta yhteistyöstä on YIT Opinnot. Se on 5 opintopisteeseen oikeuttava koulutusohjelma, joka on kehitetty yhteistyössä muutaman rakennusalan oppilaitoksen kanssa. YIT Opinnot tarjoaa ensimmäisenä laatuaan rakennusalan ammattikorkea- ja korkeakouluopiskelijoille mahdollisuuden opintojen teorian ja nykyaikaisten tuotannon menetelmien ja vaatimusten kohtaamiselle. Kokenut YIT:n projektihenkilöstö toimii kouluttajina ja tiedonvaihto molempiin suuntiin toimii jo opiskeluaikana. Yhteensä jo 110 YIT Opintolaista on tähän mennessä opiskellut koulutusohjelmassa.

Timo Piili, rekrytointi-ja resursointipäällikkö, YIT Oyj, timo.piili@yit.fi, puh. 040 573 3254
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, hanna.malmivaara@yit.fi, puh. 040 561 6568

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme lähes 6 000 henkilöä kahdeksassa maassa. Vuonna 2014 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi