Vuoden Ympäristörakenne 2013 palkinto YIT:lle

YIT:n toteuttaman Espoon Saunalahden koulun piha-alue on palkittu Vuoden 2013 Ympäristörakenteena. Rakennustuoteteollisuus RTT:n ja Puutarhaliiton järjestämän Vuoden ympäristörakentajan palkinto jaettiin nyt 23. kerran ja siitä kisasi yhteensä
12 kohdetta.

Kilpailun tulokset julkistettiin 12. helmikuuta Tampereella järjestetyillä Viherpäivillä. Kilpailussa palkittiin kohteen rakennuttaja Espoon kaupungin Tilakeskus-liikelaitos, suunnittelija LOCI maisema-arkkitehdit Oy ja toteuttaja YIT Rakennus Oy:n Infrapalvelut.

Tuomariston mukaan Saunalahden koulu ja sen piha muodostavat yhtenäisen vahvan kokonaisuuden, jossa rakennuksen orgaaniset muodot jatkuvat pihalla. Yhtenäiset materiaali- ja värimaailmat luovat kokonaisuudesta harmonisen. Rinnetontin isot korkeuserot on ratkaistu kauniisti maastoa porrastaen ja terasseilla. Piha on näyttävä ja tilallisesti mielenkiintoinen sekä korkeatasoisesti toteutettu.

”Tänä vuonna kilpailussa oli mukana monta erityisen hyvää kohdetta pienistä ja haasteellisista isompiin ja laajempiin töihin”, kertoo Tiina Suonio Rakennusteollisuus RTT ry:stä.

Voittajaksi nousi Saunalahden koulun piha-alue toteutuksen erinomaisen laadun sekä jo suunnittelussa huomioidun kunnossapidon ansiosta.

”Koulun piha-alue kalusteineen on suunniteltu ja rakennettu kestämään kovaa kulutusta. Alue on toteutettu ammattitaidolla ja työn jälki on erinomaista. Materiaali- ja kasvivalinnat ovat paikkaan sopivia ja onnistuneita. Ne kestävät kovaa kulutusta ja valinnoissa on otettu huomioon myös kunnossapidon tarpeet. Istutukset on suojattu matalilla aidoilla”, Suonio perustelee.

Uuden asuinalueen edelleen rakentuvassa keskustassa sijaitseva koulurakennus on aktiivinen osa alueen arkiympäristöä. Opetuksen ja kulttuurin monitoimitalossa toimii noin 750 oppilaan ylä- ja alakoulu, kirjasto, nuorisotila ja päiväkoti.

Vuoden ympäristörakenne -kilpailun tavoitteena on tehdä tunnetuksi tasokkaita ympäristökokonaisuuksia, joissa hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella on luotu esteettisesti ja toiminnallisesti kestävä, hyvä ympäristö. Kilpailun tuomaristossa olivat edustettuina Rakennustuoteteollisuus RTT:n, Puutarhaliiton, Kiviteollisuusliiton, Viherympäristöliiton, Suomen Maisema-arkkitehtiliiton, Suomen Arkkitehtiliiton, Suomen Kuntaliiton, ympäristöministeriön ja lehdistön edustajat.

Kuva-aineistoa ladattavissa:

Markus Lahtinen, työpäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 040 709 9172, markus.lahtinen@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli noin 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi